Kulturella äventyr, Zorbing och svar på en föralltid olöst gåta!

Oj oj oj, har visst varit lite dålig på att uppdatera... Har helt glömt bort det! Så ja, nu är det dags för det!:)

Måste bara försöka komma ihåg vad som hänt sen sist... Förra helgen i alla fall, spenderade jag och Elli I härliga Rotorua!:)

Vi åkte dit på fredagskvällen och började med att försöka få tag på ett hostel som inte redan stängt.. Efter att ha irrat runt ett bra tag så fann vi det tillslut! Vi blev tilldelade varsin säng i ett åttabäddsrum, vilket första kvällen kändes lite awkward eftersom knappt någon i rummet pratade med oss, vi fick bara "who-the-hell-are-they?" blicken...
Eftersom vi två har väldigt svårt vid att bara sitta och göra ingenting, så bestämde vi oss för att gå och mysa på balkongen med lite vin, himla trevligt! Särskilt när man hör livemusiken från en av klubbarna i närheten.
Morgonen efter så kändes det som att det var ungefär tjugo jordbävningar i rummet när alla backpackers skulle upp för att checka ut och packa sina väskor och allt sånt där.. Blev alltså inte mycket sömn den natten...
Efter att ha gjort oss iordning så traskade vi iväg mot marknaden som ägde rum i någon park, tänkte köpa oss lite mummsig frukost. Väl där så kommer vi på att ingen av oss har kontanter på oss, så det var bara att traska tillbaka in mot stan och plocka ut pengar, och sedan tillbaka till marknaden igen. Eller ja, vi tog bilen tillbaka sen;)

Efter att ha myst på marknaden och fått lite mat i magen, så bestämde vi oss för att köra till dagens första utflykt, en Maorivillage som befinner sig på ett aktivt vulkanområde. Vilket betyder att det är kraters och varma källor under marken och under deras hus. Detta i sin tur leder till att deras hus närsom helst kan kollapsa. Vi såg flera byggnader, pooler och andra viktiga saker för dem som blivit förstörda av allt som sker under jorden, och som tillslut letar sig upp mot golven och kan förstöra vadsom helst... Jag och Elli valde att ta den guidade turen- vilket ingen annan gjorde. Det slutade med att vi fick lite specialbehandling eftersom det bara var vi. Fick höra massa om hur deras liv är, deras rutiner, vad de tror på och såvidare, riktigt intressant! De bland annat lagar maten under jorden så att sulphuren kokar det. Sulphur är det som kommer från alla kratrar och kokande pooler. Vi skulle även bjudas på en klassisk Maorishow, med dans och sång från deras traditioner. Självklart stötte vi på de manliga dansarna på vägen till showen och vår guide kände givetvis dem och skulle presentera oss för dem. Detta ledde till många olika miner, handvinkningar, blinkningar osv till oss under och efter showen.. Tur bara dom inte drog oss upp för att dansa med dom.. Det hade blivit... Pinsamt.. Hur som helst, så var hela denna Maori-upplevelsen riktigt cool!!

Efter att ha varit där ett par timmar drog vi oss vidare för att göra vår ZORB-tur. Zorb är som en stor gummiboll du kryper in i och sen ska du rulla runt i den nerför olika backar. Så himla kul!!!! Vet inte ens hur jag ska förklara hur det var, men om du någonsin befinner dig i NZ, gör en ZORB tur!:D

Efter ZORBEN så var vi lite blöta så åkte tillbaka till vårt hostel för att duscha och fräscha till oss innan vår planerade utgång. Sociala små fjärilar som vi är så lärde vi känna våra nya roomates samt en annan tjej på samma hostel, så slutade med att vi både förfestade, gick ut på krogen och efterfestade ihop. Supertrevligt!

Sedan var det dags för söndag... Försov oss lite så blev lite stressigt med tanke på att man var tvungen att checka ut vid tio.. Åt därför vår frukost i bilen på väg till Thermal Valley Park eller vad den hette (har så fruktansvärt dåligt minne, men det vet ni ju redan). Där kunde man i alla fall se allt ifrån sprutande gejsrar till olika kratrar till urhäftiga pooler och grottor. Allt kokar givetsvis. Såg även lite mudpools! Det låter kanske inte så tufft med kokande gyttja.. Men det är det.. Lovar... ;)

Ber om ursäkt för detta långa och antagligen väldigt långa inlägg, men jag är trött. Klockan är snart tolv och jag ska upp tidigt imorgon för att åka till New Playmouth, så behöver lite sömn!:) Bilder på dessa spännande saker jag gjort kommer komma upp så snart jag har tid, tålamod vänner!

Åhh förresten, höll ju på att glömma. Jag och Elli har svaret på den största gåta som någonsin funnits på denna jord. Den frågan som alla någon gång har ställt i sitt liv.

Finns tomten? Isåfall vart?

 

 


Svaret är JA. WE FOUND HIM! Hittade även hans renar.. På riktigt.. Så ja, svaret är att tomten finns och svaret på vart han finns är väl ganska självklart. Han finns här, i paradiset. Nya Zeeland.

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

louisesadventure.blogg.se

Hejsan! Jag heter Louise och är 21 år gammal. Jag befinner mig just nu på andra sidan jorden för att förverkliga min dröm som au-pair. Min bostadsplats för det närmsta året är alltså i Nya Zeeland och det är på denna bloggen som jag kommer att skriva om vad som händer i mitt liv när jag är här, upp och ner från er där hemma.

RSS 2.0