Auckland baby!

Hemkommen från en helt UNDERBAR helg i Auckland med min vapendragare/second part of our wolfpack aka Elli!
Tror inte ens det går att beskriva hur kul vi har haft det! Vi har visserligen alltid kul när vi gör nåt, men ännu bättre var det nu i Auckland.. För er som inte vet det så är Auckland en väldigt väldigt stor stad, har inte riktigt koll på hur stor, men skulle faktiskt tro att det är större där än i tex Stockholm:)

Vi hade pratat om det här ett tag och nu var det alltså dags. Tanken var att vi skulle försöka fira svensk midsommar, men var lite svårt att få tag på typiska midsommar saker, tex. jordgubbar... Det enda svenska vi gjorde var väl att jag lärde henne svenska snapsvisor haha..

Det började iallafall med att vi gick upp tidigt på lördagen för att försöka vara klara så vi kunde åka vid 8, men som vanligt var vi bägge lite sena så kom iväg senare än vad som tänkt (vilket kanske resulterade i varför vi var så himla sena sen till vårt hostel).. Tillslut kom vi iväg iallafall och hade hennes mobil framme med vägbeskrivning till vårt första stopp- Hanua Falls. Vi trodde inte det skulle vara några problem alls med att hitta, för vi hade ju både ca. 10 kartor och bilderna på mobilen som hon kopierat från internet med vägbeskrivingen, men tji fick vi... Det visade sig vara betydligt svårare, mest antar jag är för att NZ är så katastrofalt dåliga på att skylta vart man ska köra...
Vi trodde vi var vilse massvis med gånger och frågade runt på lite olika bensinstationer och liknande med supertrevliga människor, men visade sig att vi faktiskt aldirg var vilse, vi hade bara inte kört tillräckligt långt.. (samma story varje gång).. Efter mycket om och men och ex antal timmar senare, så tillslut kom vi fram till Hanua och därmed Hanua falls, och det var så värt resan dit!  Nog för att jag fattat att jag verkligen är i Nya Zeeland innan med, men när vi kom dit, det var så otroligt vackert! Vi fick gå runt på lite olika stigar och leder och kom tillslut fram till lite olika utkikspunkter där vi kunde se vattenfallet, som var helt underbart! Stigarna vi gick på för att komma fram var minst lika vackra, det kändes som att vi gick runt i en regnskog. Det var lite breathtaking faktiskt..

Efter att kikat ett tag på vattenfallet och massa kort senare, så bestämde vi att bege oss mot auckland (eftersom vi redan var sena till vår incheckning på vårt hostel). Det visade sig att vara ännu svåare, motorvägen hade ju kanske 5 fält till olika destinationer, missar man sin avfart för att man är i fel fil (som vi gjorde), så är det kört. Eller ja typ.. Man kommer vilse iallafall.. Inte bättre blev det ju av att när vi står vid ett rödljus precis efter motorvägen,blir påkörda bakifrån av en tjej som inte riktigt hittade bromsen i rätt tid... Vi klarade oss dock bra (bilen med), har bara lite ont i nacken från att huvudet flög fram och tillbaka.. Så vi var kanske inte på världens bästa humör ett tag, vilse och påkörda, men vi tog i kragen och tillslut så hittar vi in i centrum. Vi får tag på en parkeringsplats, som vi trodde skulle vara svindyr som alla andra i city, men visade sig sen att vi bara behövde betala $10, så det lyckades vi bra med! Allting efter detta lilla missödet gick som på en räls, vi har haft sådan himla tur med allt! Eller ja, fönstret i vårt rum gick inte att stänga så det var svinkallt, men annars så!

Lördagen bestod av lite (läs mycket) shopping och kika runt i staden, för att sedan äta lite middag, köpa lite vin och sedan begav vi oss tillbaka till vårt rum där vi gjorde oss iordning inför kvällen. Efter att ha förfestat lite själva så gick vi över till Louise och Julias hostel och festade med dem. Efter ett tag blev det alltså dags för utgång, riktigt skillnad om man jämför med vart jag är van vid att gå ut (små städer haha), men det var så himla kul! Tror vi var på kanske 5 eller 6 ställen och vi behövde inte stå i kö på nåt ställe tror jag, vi fick ta VIP ingången(A), slapp även betala på alla ställen utom en. Gratis drinkar fick vi med;) Träffade massa underbara och härliga människor, hade till och med allsång mitt i gatan med vissa av dem!
Tror jag och Elli stannade till kanske halv fem eller nåt, så himla kul!! Vi har redan bestämt för att ta en helg i Auckland igen snart.
 
Dagen efter (söndag), var vi lite bakis, så traskade in till ett av köpcenterna och köpte oss lite bakisfrukost som fick oss må mycket bättre! Blev lite mer shopping och sedan tog vi en tripp upp i Aucklands skytower, som är typ jätteeeeeeeeeeeehögt upp. Man ser ut över hela staden (och mer tror jag), det var jättehäftigt!

Efter att par timmar där blev vi upplockade för att åka till bron där vi skulle göra vår bridge climb. Det var också jättehäftigt! kände mig som en austronaut när jag gick runt i den där dräkten;) Man var lite slut i benen efter (höll på i ca 2 timmar), vi hade ju dessutom gått jättemycket hela dagen och dagen innan, men vi var lika glada fö det! Fick med oss lite roliga kort och ett certifikat från denna upplevelsen på bron! Verkligen värt att gå på om ni ska hit nångång!

Staden är så himla nationell av sig, så under dessa två dagar har vi varit i Bangkok, Kalifornien, Chinatown, och typ tre städer/länder till som jag inte minns nu.. ;)

Detta är nog vad jag minns just nu (och som jag vill dela med mig till er haha). Det låter kanske inte så roligt när jag skriver det här, men jag kan lova er att den här resan har varit så galen, knäpp, rolig, weird, spännande och alla andra såna där ord som bara gör en lycklig inombords! Best weekend in a long time!

Ett par bilder kommer komma upp senare ikväll i ett annat inlägg!:)
Hoppas inte jag tråkat ut er för mycket med mitt alldeles för långa inlägg!

Take care
 
KNUS KNUS


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

louisesadventure.blogg.se

Hejsan! Jag heter Louise och är 21 år gammal. Jag befinner mig just nu på andra sidan jorden för att förverkliga min dröm som au-pair. Min bostadsplats för det närmsta året är alltså i Nya Zeeland och det är på denna bloggen som jag kommer att skriva om vad som händer i mitt liv när jag är här, upp och ner från er där hemma.

RSS 2.0