Up in the sky!

Hemma från en underbart rolig helg i Auckland!

Kändes så roligt att vara tillbaka i Auckland igen, var ju den allra första "långresan" jag och Elli gjorde tillsammans här i Nya Zeeland. På ett vis var det precis likadant som förra gången, lika mycket spännande och roliga saker att göra, lika mycket hålligång på gatorna, lika levande som förra gången. Men på ett vis kändes det ändå helt annorlunda, tror det beror på att vi har varit här längre nu, det känns inte lika läskigt att köra i stadstrafik med fyra filer åt samma håll, det känns inte lika svårt att hitta saker att göra, det är inte lika svårt att bara vara. Det känns skönt, att vi inte längre är "nya" här, att det känns om att vi varit i Ny Zeeland mycket längre än vad vi faktiskt har.
Kom fram till att jag nu varit här i tre månader, en fjärdedel av mitt år. Helt sjukt vad fort tiden går!

Men i alla fall, Auckland. Det började med att jag hämtade upp tjejerna (min bil var störst så vi valde att ta den) och sedan begav vi oss iväg! Var lite nervös eftersom att på förra resan till Auckland så blev vi ju påkörda vid ett stoppljus, som tur var blev det inte likadant denna gången;)

Tog lite längre tid än väntat att komma dit, men tillslut så var vi där och vi lämnade av Sophie och Martina som skulle vidare till en ö utanför Auckland. Efter att vi lämnat av dom så letade vi i all evighet efter en parkeringsplats, för att sedan gå till vårt hostel.
Eftersom vi kommit fram så pass sent och jag hade fått huvudvärk så bestämde jag och Johanna oss för att bara stanna på vårt hostel, medans Elli mötte upp en annan tjej för att gå ut.
Sedan blev det lördag och jisses vilken rolig dag det blev. Vi började med att gå runt och shoppa (upp alla våra pengar tydligen), köpte oss en supergod frozen yoghurt med massa gottigottgott på och sedan gick jag och Elli (Johanna fortsatte shoppa) till Skytower. Vi hade nämligen bokat in oss för att göra en SkyWalk!
Efter att ha checkat in oss och betalat och allt så fick vi dra på oss våra orangea, fina dräkter som fick oss att se ut som att vi antingen skulle i fängelset eller plocka upp sopor. Har fortfarande inte bestämt mig för vad..
Efter att ha knölat in oss i dräkterna och fått på oss alla säkerhetsanordningar (så att vi inte skulle dö där uppe), så fick vi följa med oss guide upp till plattformen där vi skulle gör vår SkyWalk.
Så där befann vi oss, 192 meter ovanför marken och fastspända med såna där gummirep. Vi fick gå runt på plattformen och göra lite olika uppdrag såsom att luta oss över kanten och bara ha hälarna mot plattformen, med utsträckta armar. Väldigt häftig upplevelse!

Efter vår SkyWalk så mötte vi upp Johanna och gick och köpte pizza som vi sedan år uppe på "taket" på vårt hostel. Tidigare under dagen hade vi passerat en attraktion som hette SkyScreamer. Första tanke var att aldrig i livet att jag gör detta (ni som känner mig vet ju att jag inte så förtjust i saker där man snurrar för mycket, hänger upp och ner och sånt), men vid närmare eftertanke så blev jag bara mer och mer sugen på det. Det hela slutade med att det var jag som övertalade Elli till att göra det med mig. Sagt och gjort så gick vi dit kanske någon timme efter vi ätit. Vi både försökte hålla minen när vi blev fastspända i "korgen", men kan ju säga att vi bägge var rätt nervösa, det såg ju rätt läskigt ut.. Inte bättre blev det ju av att när vi frågar tjejen som spänner fast oss om vad hon tycker om detta, och hon svarar att det är jätteläskigt och att hon är jätterädd när hon åker den... Men äh, har vi redan hängt o dinglat över kanten nästan 200 meter upp i luften så borde vi ju klara detta tänkte jag.
Sviiiish sa det bara och på kanske en-två sekunder så hade vi flygit upp i luften kanske 150 meter upp, och vi snurrar runt, flyger neråt igen men denna gång upp och ner, flyger upp igen, snurrar runt mer, flyger ner och upp i olika vinklar, och det gick fort. Skrek mig hes på det här, men fytusan vad roligt det var!
Efter det här kände jag mig så himla stolt över att jag faktiskt gjorde det, jag som inte ens vågar åka kanonen på Liseberg.

Resten av kvällen spenderade vi med att ta massa roliga kort uppe på takvåningen, förfesta lite och bara ha kul. Jag och Elli gick även ut ett tag, men var inte alls lika kul som förra gången vi var i Auckland, så vi tappade ganska snabbt humöret för att gå ut. På väg hem till vårt hostel igen så upptäcker vi att det är stora blodpölar på marken och även en tand(!) där i. Undrar självklart vad som hänt och helt plötsligt ser vi massa killar som springer för livet, kort efter kommer ännu fler poliser som jagar dom. Tja, man märker ju ganska snabbt när man lämnat Cambridge i alla fall... Händer ju alltid nånting i storstäderna...

Men ja, vi kom hem helskinnade till vårt hostel och gick till sängs.

Dagen efter var det lite halvkasst väder med regn och moln, så vi shoppade lite till, gick bland annat till en butik som säljer svensk godis/mat, köpte kanske fem-sex saker och herregud vad dyrt det var! Allting kostar kanske 3 gånger mer än hemma... Men eftersom vi gått hela vägen dit så kunde jag ju inte låta bli att köpa ändå. Kommer dock inte handla där någon mer gång med tanke på hur dyrt det var, får väl be min kära familj att skicka över lite Marabou o.dy ibland;)  
Vi tog även en tripp till Kelly Tarltons Akvarium för att titta på pingviner, fiskar, hajar och liknande. Pingvinerna är ju hur söta som helst! fick mig en liten kompis där, säker på att han ville följa med mig hem...
Middag lite senare och sen var det dags för hemfärd igen!

Kort och gott, Auckland är kanon, man får lite av allt när man är där. Alltid nånting som pågår, om det så är gatumusikanter, akrobater eller slagsmål, alltid nånting som händer;)

Som vanligt tänkte jag att ni ska få se lite bilder från min helg, hope you like it!

 
 

Vårt härliga gäng vi gjorde SkyWalken med

SkyScreamer
 

We did it!:D

Fin stavning på våra kvitton, Yohana, Luise och Eli

Som sagt, vi hade kul där uppe;)
 

Elli och Johanna med SkyTower i bakgrunden
 
 
 

Vår skjuts till akvariumet;)
 
 

Min kompis!
 
 
 
 

Mumma!
 
Hoppas allt hemma i Sverige är bra (och att ni börjar få det kallt snart hihi)! Här är det väldigt konstigt väder, höst, vår, sommar och ibland vinter på en och samma dag!

Puss & kram!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

louisesadventure.blogg.se

Hejsan! Jag heter Louise och är 21 år gammal. Jag befinner mig just nu på andra sidan jorden för att förverkliga min dröm som au-pair. Min bostadsplats för det närmsta året är alltså i Nya Zeeland och det är på denna bloggen som jag kommer att skriva om vad som händer i mitt liv när jag är här, upp och ner från er där hemma.

RSS 2.0