Trädtåg, egengrävda poolar och vinterbad!

Nu var det måndag igen, vilket självfallet innebär uppdatering från helgen!
Vet inte riktigt hur bra det här inlägget kommer bli, för har åkt på en riktig dunderförkylning (antagligen värre pga helgen), så är lite knäpp och trött i huvudet. Blir nog kalas ändå hoppas jag!:)

Helgen har i alla fall spenderats i Coromandel med Elli och Lilli och vi har haft sån himla tur med vädret så det är ju nästan löjligt. Eller nästan, det är löjligt. Vi har VINTER här, men helgen var ungefär som en svensk sommardag, eller vårdag. Helt underbart, särskilt med tanke på hur mycket tid vi spenderat utomhus.

Vi åkte på fredag eftermiddag efter att jag gett mitt paket till min lilla gullunge som fyllde två nu i lördags. Vi begav oss mot de lite sämre (och läskigare) områdena för att hämta upp Lill och sen gav vi oss iväg! Eftersom vi kom fram när det redan var mörkt så tog vi bara en lugn kväll, med godis framför en film i ett samlingsrum på vårt väldigt mysiga hostel. Lördagen gick vi upp tidigt för att åka mot Whitiange hållet, blev några stopp här och där för att fota såklart och sedan kom vi fram till vårt första delmål: Rapaura Watergardens.
Detta var som en väldigt stor park som man fick betala för att gå runt och titta i. Dom hade lite allt möjligt, allt från söta små dammar, till regnskog-känslan, till vackra träd och blommor och självklart avslutades promenaden vid ett vattenfall. Vi ser alltid vattenfall känns det som, men alla är ju annorlunda, så blir aldrig riktigt tråkigt!
Här kommer ett par bilder från parken:
 
Efter parken så körde vi vidare till vår nästa delmål: Driving Creek Railway. Detta är ett litet tåg som kör upp en över alla kullarna och träden och man får en otrolig utsikt över både bergen, havet och naturen som finns här i NZ. Supermysigt var det och tog nog en miljon kort, men tänkte visa ett par för er i alla fall:
 
Efter vi åkt tåg bland träden så åkte vi vidare och på vägen så upptäckte vi en fin strand som vi ville stanna till på. Det var dessutom solnedgång, så fick några fina kort!:)

Resten av lördagen bestod av att se massa fina stränder och andra ställen, körning, middag i whitianga och sedan hade jag och Elli lite tjejmys på balkongen med vin och god glass. Efter ett "litet" tag upptäcker vi att klockan nästan är tolv på natten, knäppa som vi är så får vi ett infall att gå ner till stranden som låg väldigt nära vårt hostel. Vi drar med oss handduk och tänker att "äh, det kan väl inte vara så farligt där nere, eller mörkt, det kommer vara astufft". Tja, tuffa kände vi oss ett tag i alla fall men något bad blev det inte riktigt, mer springa i vattnet så det räckte upp en liten bit på benen. Tidvattnet höll nämligen på att komma, och det kom fort. Det var dessutom så mörkt där nere på stranden att man knappt kunde se sin egna hand när man höll upp den. Men roligt hade vi i alla fall, det är väl det som är det viktigaste;)
Trots vårt lilla midnattsäventyr bestämde vi oss för att gå upp tidigt på söndagen för att se solen gå upp. Riktigt mysigt!:)
På förmiddagen sen så körde vi till våra sista mål för helgen: Hot water beach och Cathedral Cove. Hot water beach är som det låter, en strand där det finns varmt vatten;) Det roliga var bara att man fick hitta sin egna punkt och gräva fram sin egna pool i sanden. Man var väldigt noga med att känna försiktigt på vattnet för på vissa ställen var det iskallt och vissa ställen kokade vattnet på. Får ju inte vara för varmt så man blir skållad;)

Cathedral Cove är också ett av naturens små underverk. Otroligt vackert! Bilder på dessa ställen får ni här:
Helt fel ordnig på korten, men verkar inte kunna byta plats.. Denna ska i alla fall vara i slutet, det är vid Cathedral Cove:) Jag och Elli fick en impuls att bada. Mitt i vintern. Svinkul och svinkallt!;)
 

På vägen till Cathedral Cove
 

Bilden ska inte heller vara sned, men ja, min blogg gillar inte mig idag. I alla fall, här gräver vi vår pool på hot water beach!
 
Bild mot Cathedral Cove
 
Cathedral Cove!

Nu i veckan fyller jag även gammal, så blir lite tårta och annat gott på onsdag och sen förhoppningsvis lite firande/party i helgen!:)

Puss och kram skumbanan
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

louisesadventure.blogg.se

Hejsan! Jag heter Louise och är 21 år gammal. Jag befinner mig just nu på andra sidan jorden för att förverkliga min dröm som au-pair. Min bostadsplats för det närmsta året är alltså i Nya Zeeland och det är på denna bloggen som jag kommer att skriva om vad som händer i mitt liv när jag är här, upp och ner från er där hemma.

RSS 2.0